kopje koffie
citrussmoothie voor de weerstand
citrusfruit

Wil je ook 1 a 2 keer per maand de nieuwsbrief ontvangen?

een extra steuntje om af te vallen!

Afvallen is best heel lastig als je niet precies weet wat je nu wel en niet kunt eten. Het is een zoektocht maar wel een leuke vind ik. Nieuwe producten ontdekken, lekkere recepten proberen...... Niet iedereen is er even handig in. En dat hoeft ook niet. Soms krijg ik mensen in mijn praktijk die echt door de bomen het bos niet zien en graag gewoon elke dag van mij horen wat ze die dag moeten eten. Voor mij onbegonnen werk uiteraard en daarom raad ik regelmatig de website van Weekschema.nl aan. Daarin kan je heel handig aangeven wat je wel en niet lust, welke eventuele intoleranties je hebt, hoeveel eetmomenten per dag je wilt etc. Wanneer je alles ingevuld hebt krijg je keurig elke week een schema met verschillende recepten. Zit er een recept bij die je toch niet aanstaat? Geen probleem, je ververst de pagina en er komt een nieuw recept tevoorschijn! Een echte aanrader dus voor mensen die even inspiratieloos zijn en een duwtje in de rug willen! Interesse? Klik hier voor meer informatie. 

Lees meer »

Nationale Vitaliteitsweek 2023!

Deze week is het de Nationale Vitaliteitsweek! Bedoeld om mensen bewust te maken om te werken  aan een betere gezondheid en vitaliteit. Velen van ons bereiken een punt in ons leven waarop we beseffen dat ons welzijn een kostbaar bezit is welke aandacht en zorg vereist. In deze blog zullen we het concept van vitaliteit benaderen vanuit een orthomoleculair perspectief, en meer inzicht geven in hoe het optimaliseren van je voedingsinname een sleutelfactor kan zijn voor het bereiken van een gezonder en vitaler leven.

Lees meer »
November 2023

een extra steuntje om af te vallen!

Afvallen is best heel lastig als je niet precies weet wat je nu wel en niet kunt eten. Het is een zoektocht maar wel een leuke vind ik. Nieuwe producten ontdekken, lekkere recepten proberen...... Niet iedereen is er even handig in. En dat hoeft ook niet. Soms krijg ik mensen in mijn praktijk die echt door de bomen het bos niet zien en graag gewoon elke dag van mij horen wat ze die dag moeten eten. Voor mij onbegonnen werk uiteraard en daarom raad ik regelmatig de website van Weekschema.nl aan. Daarin kan je heel handig aangeven wat je wel en niet lust, welke eventuele intoleranties je hebt, hoeveel eetmomenten per dag je wilt etc. Wanneer je alles ingevuld hebt krijg je keurig elke week een schema met verschillende recepten. Zit er een recept bij die je toch niet aanstaat? Geen probleem, je ververst de pagina en er komt een nieuw recept tevoorschijn! Een echte aanrader dus voor mensen die even inspiratieloos zijn en een duwtje in de rug willen! Interesse? Klik hier voor meer informatie. 

Lees meer »
September 2023

Nationale Vitaliteitsweek 2023!

Deze week is het de Nationale Vitaliteitsweek! Bedoeld om mensen bewust te maken om te werken  aan een betere gezondheid en vitaliteit. Velen van ons bereiken een punt in ons leven waarop we beseffen dat ons welzijn een kostbaar bezit is welke aandacht en zorg vereist. In deze blog zullen we het concept van vitaliteit benaderen vanuit een orthomoleculair perspectief, en meer inzicht geven in hoe het optimaliseren van je voedingsinname een sleutelfactor kan zijn voor het bereiken van een gezonder en vitaler leven.

Lees meer »
Mei 2023

voeding en je brein

je brein neemt maar weinig ruimte in maar verbruikt desondanks zo'n 30% van je energie! Belangrijk dus om je brein van goede energie te voorzien.Om goed te kunnen functioneren heeft je brein voldoende nutriënten nodig zoals bijvoorbeeld Omega 3 en antioxidanten. De volgende voedingsmiddelen kunnen je daarbij een handje helpen. Ze staan erom bekend de cognitieve achteruitgang en het krimpen van het brein te vertragen, betere doorbloeding in het brein en geven de breinfuncties een boost- Avocado (veel onverzadigde vetten)- Noten en zaden (omega-3 en antioxidanten zoals vit. E)- Vette vis zoals bijv. makreel, zalm, sardines, haring (omega-3)- Pure chocolade minstens 70% (de antioxidant flavonoïde)- Eieren (vit B6 en B12 en foliumzuur)- groente als broccoli, bloemkool, spruitjes en kool (vol antioxidanten).Dit lijstje is verre van compleet maar ik wilde jullie graag een aantal makkelijke producten aanreiken om aan te geven dat het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn om met je breingezondheid bezig te zijn!

Lees meer »

Goede voornemens

Goede voornemens, we beginnen er allemaal vol goede moed aan om vervolgens na een paar dagen of paar weken te merken dan de goede moed ons in de schoenen aan het zinken is. Waarom is het toch zo lastig!Bij het maken van goede voornemens zien we vaak 1 ding over het hoofd. Het is niet alleen een kwestie van iets nieuws aanleren maar vooral van iets ouds afleren. En laat de neuroplasticiteit in je brein hier nou de grote uitdaging zijn. Voor je oude gewoontes heeft je brein al heel wat stevige verbindingen gemaakt. En aangezien je brein best een beetje "lui" is zal het sneller kiezen voor de bestaande verbindingen want die kosten weinig moeite. Om een nieuwe gewoonte eigen te maken moeten er veel nieuwe verbindingen aangemaakt worden en dat kost je brein een hoop tijd en energie.Maar de aanhouder wint! Door de nieuwe gewoonte vol te houden en de oude gewoonte niet meer te doen, maakt je brein steeds meer nieuwe en sterkere verbindingen aan en verdwijnen de oude. Het is dus even volhouden.Onderzoekers zijn het niet helemaal met elkaar eens over hoe lang gedragsverandering duurt. Uiteraard is het vooral afhankelijk van hoe groot de verandering is. Probeer vooral je doelen realistisch te houden en deel je doel desnoods op in een paar kleinere stappen. En gaat het een keer mis? Niet opgeven en de draad gewoon weer oppakken. Succes!

Lees meer »

Neurofeedback en......Peak Performance

Neurofeedback wordt wereldwijd toegepast, ook wanneer er minimale klachten zijn maar de cliënt de prestaties wil verbeteren en op de toppen van zijn/haar kunnen moet functioneren. Denk aan topsporters, CEO's, musici, piloten, chirurgen etc. ⁠⁠Een neurofeedback training kan dan zorgen voor:⁠⁠- een grotere innerlijke rust⁠- betere stressbestendigheid⁠- hogere concentratievermogen⁠- beter leervermogen⁠- verhoogde creativiteit⁠- hogere verwerkingssnelheid⁠- meer efficient presteren⁠- mentale flexibiliteit⁠- scherpere focus⁠⁠Om niet al te technisch te worden en het kort te houden: De chaos (gedachten) in het hoofd verdwijnt, het brein wordt helder en daardoor ontstaat er ruimte voor verscherpte aandacht. Hierdoor functioneert het brein optimaal en komt het in een bepaalde "flow" terecht waardoor men maximaal en efficient kan presteren.⁠⁠#topsport #brein #neurofeedback #gezondheid #stress #concentratie #focus #flexibiliteit #hersenen #coaching #vitaliteit #CEO 

Lees meer »

Wist je dat Matcha je mentale prestaties verbetert?

MATCHA!⁠⁠Het is even wennen aan de smaak maar ik vind het een absolute aanrader!⁠⁠Matcha heeft ontzettend veel gezondheidsvoordelen (stofwisseling, huid, ontstekingsremmend etc) maar ik wil het vooral hier even hebben over wat het voor je brein doet.⁠⁠Matcha zit boordevol vitamines, aminozuren, sporenelementen, antioxidanten, cafeïne en L-theanine.⁠⁠Vooral de combi van cafeïne en L-theanine zorgt ervoor dat je wel de voordelen van cafeïne hebt (bijv. focus en energie) maar niet de nadelen (stuiteren, hartkloppingen). ⁠⁠Wat doet matcha o.a. voor je brein?⁠- het verscherpt je geheugen⁠- geeft een betere focus⁠- geeft meer energie⁠- beschermt je hersenen⁠- verbetert de stemming⁠- zorgt voor betere ontspanning⁠- zorgt voor mentale helderheid⁠⁠⁠Ik neem elke ochtend een kopje matcha. Soms als thee en soms als latte met wat soya- of amandelmelk. Je kunt het zowel warm als koud drinken. ⁠Tip: mocht je nog nooit matcha geprobeerd hebben: start dan met 1 kopje per dag tijdens of na het ontbijt!⁠Hoe gebruiken jullie je matcha?⁠⁠#neurofeedback #matcha #gezondheid #caffeine #thee #latte #adhd #add #stress #burnout #vermoeidheid #brein #hersenen

Lees meer »

Neurofeedback en.....HSP

Ikzelf ben als HSP-er erg blij met de eigenschappen die er bij horen. Ook al vind ik dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen, heb ik toch het meeste last van de regelmatige overprikkeling en gebrek aan focus daardoor. Herkenbaar?⁠⁠Wanneer we bij iemand met hoogsensitiviteit een EEG-meting doen zien we meestal overwegend trage hersengolven. Hierdoor kunnen je hersengolven moeilijk opschakelen naar focus en deze focus heb je juist hard nodig om overbodige prikkels buiten te sluiten.⁠Met neurofeedback training is het mogelijk je breinactiviteit te veranderen zodat je beter kunt reguleren welke prikkels er wel binnen komen en welke niet waardoor je minder snel vermoeid bent en dus meer energie overhoudt.⁠⁠

Lees meer »

Spirituele vitaliteit

Spirituele vitaliteit = zingeving⁠⁠Hieronder verstaan we je passie, persoonlijke missie, wat maakt je gelukkig, weten of onderzoeken wat je talenten zijn en hoe deze in te zetten.⁠M.a.w: zingeving en betekenis geven aan je leven en persoonlijke ontwikkeling. ⁠⁠Voorwaarde is wel dat er voorzien is in de voorgaande 4 elementen van vitaliteit. Alle 5 de elementen van vitaliteit staan met elkaar in verbinding maar dit element is het lastigst te realisteren als de andere 4 uit balans zijn. ⁠⁠Hoe is het met jouw zingeving? Wordt je voldoende uitgedaagd in je werk of in je dagelijks leven? Het ontbreken van zingeving kan leiden tot passiviteit wat uiteindelijk zelfs kan leiden tot psychische klachten⁠⁠#vitaliteit #brein #neurofeedback #gezondheid #spiritueel #fit #hersenen #vitaliteitscoach #geluk⁠ #talent #zingeving⁠

Lees meer »

Sociale vitaliteit

Sociale vitaliteit = je sociale netwerk⁠⁠Hoe staat het met jouw sociale netwerk? Dit zijn niet alleen je familie en vrienden maar ook je buren, kennissen en collega's. ⁠⁠Je sociale netwerk kan zowel een negatieve als een positieve invloed op je vitaliteit hebben. ⁠Positief wanneer je emotionele steun, concrete hulp, waardering en gezelschap uit je sociale netwerk krijgt. Dan doet je dat goed en draagt dat direct bij aan je vitaliteitsbalans. ⁠Negatief wanneer je netwerk anders denkt/handelt dan jij. Veroordeling, verwaarlozing en sociale druk vanuit je netwerk kunnen dan voor veel onrust en stress zorgen en heeft dat ook direct invloed op je gezondheid. ⁠Uit onderzoek is gebleken dat mensen die ongewild in een sociaal isolement raken en geen steun ontvangen, een verhoogd risico hebben op allerlei ziekten en vroegtijdige sterfte.⁠⁠Ben jij graag op jezelf of heb je liever veel en vaak mensen om je heen?⁠⁠#vitaliteit #sociaal #brein #neurofeedback #gezondheid #fit #geluk #energie

Lees meer »

Emotionele vitaliteit

Emotionele vitaliteit⁠⁠We worden allemaal blanco geboren. Zonder regels, ervaringen, mitsen en maren. We zijn ons spontane zelf en uiten dit gewoon. Helaas verliezen we tijdens ons leven allemaal wel een deel van die spontaniteit. We kunnen nu eenmaal niet altijd zomaar op elk moment onze emoties de vrije loop laten. Veel mensen kroppen hun emoties op. Soms zo veel dat ze vaak niet eens meer weten wat ze nu eigenlijk voelen. ⁠En daar gaat het mis. (Negatieve) emoties zijn enorme energie slurpers en hebben hierdoor veel invloed op je vitaliteit. ⁠⁠Het (h)erkennen en toelaten van emoties is zo belangrijk. Zowel de negatieve als de positieve dienen een doel en proberen je iets duidelijk te maken. Door ze te erkennen zetten ze zich niet vast in je lichaam en gaat het niet ten koste van je energiebalans. ⁠⁠Luister jij naar je emoties?⁠⁠#vitaliteit #brein #neurofeedback #gezondheid #fit #leefstijl #vitaliteitscoach #balans #hersenen #emoties #energie

Lees meer »

Mentale vitaliteit

Mentale vitaliteit = fit zijn van geest⁠⁠Wanneer je mentale vitaliteit in balans is dan kun je beter omgaan met stress en tegenslag en is er ruimte voor creativiteit, flexibiliteit en zelfontplooiing. ⁠⁠Af en toe stress op zich is niet erg. Als je bijvoorbeeld een baan met stressvolle taken hebt is het heel belangrijk dat je wel energie haalt uit andere taken door bijv. een fijne samenwerking met je collega's, ruimte voor eigen inbreng, het gevoel te hebben gezien te worden binnen het bedrijf. En uiteraard geldt dat ook voor je prive leven. Wanneer je stress ervaart is het van groot belang dat je er voldoende ontspanning en plezier tegenover zet. Anders raakt de rek uit je continue gespannen "elastiekje" en schiet de stress door richting een burn out of een depressie. Wees je bewust van je stress en wees minder streng en wat liever voor jezelf. ⁠⁠Leef jij op de automatische piloot of ga jij bewust met stress/ontspanning om?⁠⁠#mentalevitaliteit #brein #neurofeedback #vitaliteit #stress #ontspanning #gezondheid #fit #mentaal #flexibiliteit #vitaliteitscoach

Lees meer »

Fysieke vitaliteit

Fysieke vitaliteit⁠⁠Zoals eerder vermeld wil ik jullie graag wat meer vertellen over de 5 elementen van vitaliteit. De eerste is fysieke vitaliteit.⁠⁠Sta eens stil bij het volgende:⁠⁠We zorgen er altijd voor dat onze auto voldoende en de juiste brandstof heeft omdat anders de tank leeg raakt en we zorgen ook dat er voldoende (goede) olie in de auto zit. Ook al zijn we moe of hebben we een drukke of minder dag, we zorgen er toch altijd voor dat er voldoende (goede) brandstof en olie in zit. We gooien niet benzine in een diesel auto alleen maar omdat we moe zijn of er eigenlijk geen zin in hebben of de benzine makkelijker voor het grijpen was. Nee, we kijken wel beter uit want het brengt flinke schade aan. Maar waarom gaan we dan wel veel onzorgvuldiger met ons lichaam om?⁠⁠Voldoende beweging, gezonde voeding en kwalitatief goed slapen zijn essentieel voor een goede fysieke vitaliteit. Omdat de meeste van ons te veel zitten op een dag is het belangrijk bewuster te gaan bewegen. Beweging zorgt o.a. voor betere aan- en afvoer van voedings- en afvalstoffen en zorgt voor meer zuurstof in ons systeem waardoor we ons energieker voelen. ⁠⁠Ben jij liever voor je auto dan voor jezelf? ⁠⁠⁠#neurofeedback #vitaliteit #fysiek #gezondheid #voeding #beweging #energie #slaap #benzine #doeslief ⁠⁠

Lees meer »

Neurofeedback en vitaliteit gaan hand in hand!

Vitaliteit. Omdat lichaam, brein en omgeving een gesloten systeem is, vind ik het heel belangrijk om tijdens het neurofeedback traject, ook te kijken naar de vitaliteit van de client. Is iemand in balans met zichzelf en de omgeving. Zo niet dan gaan we daar mee aan de slag. We kennen verschillende soorten vitaliteit:⁠* lichamelijke⁠* emotionele⁠* sociale⁠* mentale⁠* spirituele⁠In de volgende blogs zal ik jullie meer vertellen over deze 5 verschillende elementen die elkaar wederzijds beïnvloeden en dus als 1 geheel gezien moeten worden!

Lees meer »